Customer service verbeteren? Dat doe je zo!

Connectie en empathie

Alles start met je personeel. Customer service gaat over mensen en over geduld, duidelijke communicatie en empathie. Zijn dit dingen waar aandacht aan besteed wordt in je bedrijf? Zelfs als deze in de visie van het bedrijf zitten, maar je personeel van customer service deze waarden niet overbrengt naar klanten, heb je geen goede customer service. Extra mogelijkheden voor opleidingen binnen en buiten het bedrijf zijn enorm belangrijk. Ook een goede werksfeer en groepsgevoel zijn essentieel voor een goede customer service. Ga dus ook verder dan de klassieke opleiding en zorg dat collega’s van elkaar leren.

Enkele goede tips die jouw customer service kan doen verbeteren:

  • Toon altijd je inzet en benadruk wat je zal doen of al doet om te helpen
  • Durf sorry zeggen en geef fouten toe terwijl je naar een oplossing zoekt
  • Actief luisteren is niet hetzelfde als luisteren. Gebruik strategieën zoals herhalen, verduidelijken en parafraseren om de klant gewaardeerd te doen voelen
  • Maak geen beloftes die je niet kan waarmaken. Wees zo duidelijk mogelijk in je communicatie, maar wees altijd eerlijk en realistisch. Onrealistische verwachtingen scheppen, maakt het probleem alleen maar erger.

Goede technologie

Heb je fantastisch personeel? Misschien ligt het wel aan de technologie die je je gebruikt. Je hoeft niet altijd de duurste technologie op de markt te hebben, maar wel de meest efficiënte en die die past bij jouw bedrijf. Werk je bijvoorbeeld al met een Microsoft pakket en bijvoorbeeld met Teams? Dan is Microsoft teams contact center software misschien wel een oplossing voor jullie. Het is heel intuïtief om te gebruiken, je kan snel overschakelen en is snel te installeren.

Neem feedback serieus

Spijtig genoeg loopt niet alles goed. Customer service dient dus niet enkel om problemen op te lossen. Sommige dingen zijn nu eenmaal structurele problemen. Neem deze feedback dus serieus en ga hier als bedrijf mee aan de slag en toon hoe je je elke dag verbetert.

Kies je dus voor nieuwe contact center software, betere opleidingen voor je personeel of voor een nieuwe strategie? Hoe dan ook zal de kwaliteit van je customer service enorm stijgen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *